onsdag 14 april 2010

barn leka olika

Få saker kan uppröra mig så idag som besök till leksaksaffärer eller till barnklädesavdelningar. Det är ofta så snuskigt uppdelat på flick och pojksaker respektive kläder att man kräks. Killar ska bygga och tjejer städa, tjejer bära tighta rosa volanger och killar tuffa, mörka militärdoftande brallor och tröjor.
Vill konsumenterna ha detta fortfarande? Idag 2010? Vill vi lära våra barn att det är ämnade olika saker i livet bara för det kön det råkar vara bärare till? Flickor ska av allt att döma tjusa och städa, pojkar vara tuffa och bygga grejer.
Jag går inte med på det.
Milo älskar att gå runt med sopborste så det var klart att han skulle få en egen fin, men jag hade ju önskat att förpackningen sett annorlunda ut.
Lite könsneutralitet tack i leksakshyllan om man får be!
Våra barn kommer tyvärr stämplas tids nog och få veta sin roll här men kan man inte bara låta de får vara just barn så länge det går.
Kan inte min kille få ha långt hår och röda tröjor bara för att det är fint, utan att det ifrågasätts. Eller strumpbyxor på vintern? Sen när blev förresten strumpbyxor ett tjejplagg?
Nej jag tycker vi stora bör börja se bakom färg och form, börja köpa byggklossar till flickorna och dammsugare till pojkarna bara för att "utmana" lite och hoppas samtidigt att det en vacker dag är en förändring på gång.

27 kommentarer:

Ica sa...

Jag reagerade sist jag var i leksaksbutiken då jag såg rosa pistoler och hölster...Signaler: Låt tjejer leka med pistoler, men de måste vara rosa...Weird!
/Ulrica

Catarina sa...

Instämmer till fullo.
Min son har både dammsugare och spis. Dockar har han också fått att leka med. Jag ställer inte heller upp på det där tramset.

Ibland börjar man fundera alltså...2010..jo tjena.

www.metalmammi.blogg.se sa...

Kan inte mer än att hålla med dig totalt! Jag väntar mitt tredje barn nu om 3 veckor, och fick höra av min sambos dotter att man minsann inte kan klä pojkar i rosa, och tjejer ska inte ha blått. Sen undrade hon om bebisen skulle ligga i vaggan om det är en tjej...Min sambo har gjort en vagga med nalle puh-motiv på sidan, så duktig så! :) Självklart svarade vi iallafall. " Men tjejer ska inte ha nalle puh, det är för pojkar!" haha, trodde jag skulle kräkas.

Anonym sa...

Håller med till 100%.

Anonym sa...

Aivan samaa mieltä =) Tyvärr så är det så att många tycker att flickor ska bara leka med dockor och rosa drömleksaker och pojkar med typ bilar!? Mina pojkar (har 3stycken 3åriga twins ocn en 5 åring, har en tös på 7 år oxå) älskaratt leka med dockor,dockvagn, och alla andra "tjej"leksaker! Tösen min leker med bilar osv.. När jag lackar tösens fingrar så vill pojkarna oxå ha nagellack, och självklart så får dom det =) .....
Hälsningar från Finland,,,,

cpmamman sa...

Åh vad jag inte vill spamma med reklam eller uppmaningar. Men här är varför Du/Ni ska köpa majblommor i år :)

http://smulgubbe.se/?p=937

Mysan sa...

Det är på gång. Förskolor och butiker (tex Lindex) börjar pumpa ut till barn och konsumenter att rosa är för pojkar och militär för tjejer, eller tvärtom om de vill så. Det är bara vi föräldrar som fortfarande är lite stelbenta i våra köp som gör att det tar längre tid innan fler butiker ändrar om. Dessutom är det fortfarande många föräldrar som berömer flickor för att de är söta och pojkar för att de är starka.
Min son har spiderman, Pippi, Lotta på bråkmakaregatan som favoriter tillsammans med Dora och Kapten Jack Sparrow. Min dotter är däremot bara rosa, prinsessa, flickor-är-bäst period. Så då får det väl vara så helt enkelt.
Förändring kommer. Inget att hetsa upp sej för, det är bara att vara en del av förändringen!

Åsa sa...

Det trista är att folk verkligen köper konceptet, uppenbarligen. Och då menar jag folk i vår generation (30+). Jag blir lika förvånad varje gång man upptäcker att folk i ens bekantskapskrets, som man tror är rätt så lika en själv, får en dotter. Vips, så är hon klädd i rosa från topp till tå. Som om det inte fanns ngn annan färg!

När min son ska ärva kläder från sina (flick-)kusiner får vi verkligen övertyga svägerskan om att vanliga jeans m en liten nyckelpiga broderad på är helt OK. Hon tycker inte att det passar på en kille...

När det är födelsedag/jul blir det bara bilar och traktorer för hela slanten (från omgivningen). Servis till dockspisen får jag köpa.

Låt oss hoppas att åtminstone våra barn kan se igenom allt det där när de blivit vuxna och ska köpa kläder och leksaker till sina barn. Och barnbarn.

Anonym sa...

Håller helt med dig Jonna. Låt flickor och pojkar leka med det dom gillar! Låt dom ha färgglada kläder oavsett kön. Låt killarna ha långt lockigt hår, lika gärna som att tjejerna kan vara kortklippta!
Kram Maggan1

Anonym sa...

amen.

Anonym sa...

mina barn är 13 resp 16 år, på den tiden lääängesedan nu....när jag köpte städset,moppset åt dem fanns det i rött och blått kombinerat..varför sluta med färger som passar både pojke/flicka???

Elisabeth sa...

min syster och hennes kille är lite sådär "men neeeeeej man kan inte ha rosa på en liten pojke" (om min systerson då). Tycker bara det är löjligt. En annan sak som är lite sådär, det är ju liksom ok att klä på en flicka såna där militärdoftande byxor från pojkavdelningen, eller en tröja med spindelmannen på. Men det är inte ok att köpa tex en Hello Kitty-tröja och ha på en pojke.
Blir bara sur på det.
Hoppas, när jag får barn, att det blir tvillingar. En pojke och en flicka. Då jäklar!!!!

Anonym sa...

Håller inte med helt och hållet! visst kan det ibland gå till överdrift men vi är faktiskt olika! det går aldrig komma ifrån och vd är det för fel på härliga färgstakra kläder? Visst vill jag klä tjejer i knallrosa och killar i grönt, vad är fel med det? Det värsta jag vet är tråkiga neutrala kläder, hur vore det om vi alla, kvinnor som män, gick runt i bruna, gråa kläder och va klippta i någon tråkigfrisr med mellanlångt hår? Sen är det ju faktiskt ingen som står med piska i affären och förbjuder föräldrar att köpa det ena eller det andra till sina barn! Genus handlar om så mycker mer än kläder och leksaker, det är hur vi vuxna LÄR barnen hur allt "fungerr"! Så absulut nej till neutrla kläder och heja heja klänningar och gröna byxor!kläder ä vä ett bra sätt att visa just skillnaden på oss med olika kön, en skillnad som faktisk alltid kommer finnas! kommer du aldrig klä din dotter, om det blir en tjej vill säga, i klänning?

niina sa...

kan inte annat än hålla med dig!!!

Ronja sa...

Jag tycker som du och förpackningen på sopborsten så får ja lite blandade känslor. Ska man köpa såntdär alls och understöda? Mår riktigt illa när jag ser den!

M.D sa...

Hehe så rätt så,du borde jobba på förskolan där man diskuterar jämlikhet mellan killar o tjejer & hur personalen omedvetet gör sina val i lekar.Och srumpbyxor...jag har också missat när blev det tjej stämplat?? Och ja rött är snyggt på killar! Ha det gott,tat lugnt :)

Anonym sa...

Jag skulle köpa födelsedagspresent åt min guddotter som fyllde två. Kom in i affären och fick frågan om jag behövde hjälp. "Jag letar efter en två-årspresent" sa jag. "Flicka eller pojke?" blev frågan! Skall det verkligen spela någon roll för en två-åring????

LT

Anonym sa...

Vad jag minns från när jag var liten i början av 80-talet så var det inte alls särskilt Rosa för tjejer eller Militärgrönt för killar. Det var barnsligt mode för alla barn.
Paralellt med att könsdebatten blivit ivrigare verkar det som att modet har gått åt helt andra hållet. Så konstigt.
Eller beror det på att modet för barn har blivit mer vuxet? Barnen ska ha små vuxen-kläder nu och hur är det vi vuxna klär oss?

Jo tjena sa...

Håller med dig till fullo! Jag jobbar med normkritisk pedagogik och är ute i skolor och pratar om detta och det kommer alltid upp samma saker...killar ska hålla på med hockey, leka med actionmän, ha kort hår osv, tjejer ska vara omhändertagande, leka med dockor och vara snälla. Det känns som att vi egentligen inte har kommit så långt alltid.

Anonym sa...

Bra talat!!!

Mer ljusa fäger till pojkarnas kläder samt "vettigare" leksaker!!!!!

Carolina sa...

Jag kommer att köpa en dammsugare till min son som är 11 månader. Han är helt fixerad vid dammsugaren här hemma. Jagar den, klättrar på den och vill vara i närheten. Så visst ska han ha en egen dammsugare. = )

Ett Nytt Liv sa...

Håller med till fullo. Förstår inte hur vi hamnade i den här polariseringen av flick/pojksaker...??? Ingen jag känner vill ha det så. Man borde massprotestera, så att de som köper in produkterna till butikerna och de som tillverkar fattar poängen.
En sak som upprör mig särskilt är att lego tydligen plötsligt blivit en killgrej. Lego som ju är (var) världens roligaste, varför dra in starwars i det hela...???

Gråa musen sa...

I höstas när vi skulle köpa kläder till våra två barn 6 respektive 7 år så gick vi först på pojkavdelningen och hittade jättefina bomullströjor. Sökte sen vidare på flickavdelningen för och kolla om samma fanns för flick. Jo då det gjorde det. I samma färger men fem cm kortare i midjan :-( Nu spelar det ju ingen roll för vi kunde ju köpa på pojkavdelningen till flickan också. Men bara tanken att en 7-årig flicka ska visa magen i höstrusket fick mig att vända i dörren. Samma sak hände året innan med en höstjacka. I princip likadana jackor men flickan skulle frysa om rumpan :-( Varför? Och vem vill ha det så?

Anne sa...

Det är konstigt att det är så än i dag, men men.
När jag och min bror var små (idag är vi 27 och 25 år)samsades vi om leksakerna. Dock blev det mest att jag byggde lego och brummade med bilarna, medans min storebror gullade med dockorna :)

Thepas sa...

Vår lilla ettåriga pojke har långt hår som vi sätter upp i tofs ibland - för att det är praktiskt och för att han är ursöt i tofs. Han har ett flertal strumpbyxor i olika färger och kläder i både "pojk"- och "flick"-kläder. Vi klär och friserar honom som vi tycker passar honom som individ.

När det gäller leksaker har han hittills mest bollar och mjuka djur och aktivitetsleksaker som är hyfsat könsneutrala men när han blir äldre kommer vi att se till att han har både dockor och bilar att välja mellan.

Vi får ofta kommentarer på stan om att vi har "en söt liten flicka" men det gör mig mest glad. Han är ju bedårande vare sig folk tror att han är pojke eller flicka. En komplimang är en komplimang.

Anonym sa...

En kompis skulle handla jeans till sin fyraåring och tyckte det var svårt att hitta ett par "lekvänliga" dvs rymliga tjejjeans och frågade expediten om hjälp. Nej det fanns inga, min kompis undrade då varför och fick till svar att det vet väl alla att pojkar är mer rörliga än flickor. Suck, ja vad ska man säja?

Sara sa...

Apropå rosa på killar ;)
http://www.tjuvlyssnat.se/mellersta-sverige/%E2%80%9Dhan-vill-inte-leka-kurragomma-i-garderoben-langre%E2%80%9D