söndag 11 april 2010

besök på bibban








~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Idag gick vi, efter att ha hängt på soliga stan ett tag, till biblioteket Milo och jag. Något vi båda uppskattade mycket. Killen älskade att gå runt bland böckerna och ta på dom. Bläddra ett tag i någon och sen fortsätta gå runt och titta för att snart ta fram en ny. Jag satt mest i en skön fåtölj och gick ibland och plockade upp det älsklingen hade lämnat efter sig.
Det är så fantastiskt med böcker och bibliotek! Liksom museer. I alla fall här i stan är det fortfarande gratis att gå på dessa och jag tycker inte man kan börja göra det förtidigt med sina barn.
Milo verkar ju ha fått sin pappas och visserligen även till viss del mammas intresse för böcker och jag längtar så tills jag på riktigt kan börja läsa för honom. Än så länge ska det gå snabbt och det ska bläddras vidare i en rasande takt, så att mycket till berättelse hinns tyvärr inte med. Men vi kommer dit.
Hyrde två filmer där med. Brukar hitta lite pärlor ibland som inte går att få tag i på andra ställen vars utbud brukar basera sig på senaste toplistan och inte kvalitet. Hoppas de är något bra.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Hej Jonna! Jag kommenterar sällan men följer din fina blogg ändå sedan en lång tid tillbaka.

Visst är biblioteket ett underbart ställe! Jag läser mycket för min son som blir 7 år i år. Har precis börjat med Ronja Rövardotter. Vi ryser och myser tillsammans, härligt!

Lilla dottern som fyller 2 i sommar vill precis som Milo att det ska går fort, fort... Med henne sjunger jag istället och läser ramsor.

Ha det gott, ta hand om dej och magen!

Anonym sa...

Syns att Milo gillar att gå runt och plocka bland böckerna! Men så har han ju också bokintresse med sig i sina arvsgener. Det är bra att barnen lär sig att vara både på bibliotek och muséer, ett av mina barnbarn älskar båda delarna, men så är han snudd på uppvuxen med besök på båda åtminstone en gång i veckan. När Milo blir lite större kommer han själv välja ut vilka böcker ni ska låna hem och läsa, och när dom är lästa så är jag säker på att han kräver av er att ni går och ”hämtar nya” på direkten! Har han vuxit ifrån stadiet att riva sönder boksidorna? Ett av våra barn sa när tittat färidgt på en sida ”klart” och så ”ritch”, så var den sidan sönderriven. Det tog sin lilla tid att få bort det tilltaget, och framför allt krävdes det av oss att vi verkligen hängde med, innan boksidan revs mitt itu. Och vi har faktiskt en del hela barnböcker kvar fortfarande! Barn är underbara och varje dag ger nya utmaningar och upplevelser tillsammans med dom.
Kram Maggan1

Nikki sa...

Syns att killen trivs på bibblan! Han e såå söt. Kan inte sägas tillräckligt många gånger!
Kram på er

Anonym sa...

Jag började också gå tidigt på bibblan med mina barn och sonen älskar att läsa! Redan runt 2 års åldern kan en del barn fixa att sitta stilla en kort sagostund. Då brukar de dessutom kunna peka på saker och namnge ljud som t ex kossan, katten och hunden säger.

Ha en fortsatt fin Måndag. I Skåne lyser solen och många blommor har nu slagit ut i rabatterna:-)

Kram
/Madeleine

Maria sa...

hur såg marcus ut som bebis? tycker milo är lik honom så jag gissar att han så ut.. som milo?? :))

Skrämmelie sa...

Å snygga byxor!! Min Arvid har likadana och jag älskar dem :-D