fredag 9 april 2010

sjukt god och enkel torskrätt i senapssås


Alltså det här var så gott! Och enkelt. Veckans snabba från Linas matkasse.
Du kan göra ris, kokt potatis eller mos till.
1. Ta fram en traktörpanna och blanda däri 1 dl creme fraiche 2,5-3 dl vatten 2-3 msk senap (dijon tog jag) och 1,5 fiskbuljong (tärning) koka upp så det tjocknar till.
2. Skär ca 550 g torsk (eller annan vit fisk) i 4-6 bitar och lägg i gojset, peppra lite och låt sjuda 5-10 min under lock.
3. Klipp lite gräslök på det hela innan servering med tex riset och kanske lite kokta ärtor eller sommargrönsaker till.
Färdigt!
Och jag skojar inte, det var så himla gott att jag inte kunde få nog av såsen som jag sörplade i mig en lång stund efteråt.

10 kommentarer:

Johanna sa...

Wow! Låter enkelt! Kanske t om jag, som är så dålig på matlagning, skulle greja det där ;) Tack för tipset!

Anonym sa...

Hahaha tänkte för en stund sen att jag undrar när Jonna ska lägga in bild & nytt recept och så är det precis vad du har gjort!!!:-)

Du vet ju att jag "tjatar" lite skämtsamt(på största allvar)att du säkert skulle kunna göra succé med "Jonnas kokbok".

Ha en oförskämt toppenhelg med man och barn! ♥ ♥ ♥

Kram
/Madeleine

Anonym sa...

Det här låter både enkelt och gott! Ska prövas nån dag när inte gubben är hemma, han gillar inte torsk, men det gör jag verkligen!
Sen håller jag med Madeleine, Jonnas kokbok vore väl något att satsa på för både dig och framför allt för oss, dina recept och bilder på rätterna kittlar verkligen aptiten.
Ha det gott! Kram Maggan1

Anna sa...

Hej,
Lät ju så enkelt att jag blev sugen att prova. Är det 1,5 st fiskbuljongtärningar du menar eller fond och något annat mått?

MVH Anna

Helene sa...

Får man välja bland olika menyer när man köper Linas Matkasse? Det är ju inte säkert att man gillar allt som kan tänkas komma i påsen. Själv har jag lagat fransk bondsoppa idag:

http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/F/Fransk-bondsoppa-med-pistou/

Jag la till en burk créme fraiche för att få soppan lite fylligare.

Christina sa...

Det var allt en himla tur att du började med de där kassarna, så att vi nere på västkusten får lite inspiration och nya ideer. Bäst av allt....du är sanningsenlig med smaken och enkelheten....Tack och kramar till er alla....:)

Anonym sa...

Mums,ojojoj, det låter så gott ! Jag ska äta mig igenom alla dina recept då de tycks vara så enkla att göra. Hur går det med flytten ?Spännande med en ny lägenhet ?Uteplats ? Blir katterna utekatter nu ? Kanske lyckligaste alternativet för dina katter ? Här skiner solen över alla tussilagor OCH några vitsippor. Kijan

Sandra sa...

Supergott och så bra tajmning, sökte recept på nätet på just sej/torsk eftersom jag precis tagit fram fisken ur frysen men hittade inget speciellt och så gick jag in på din blogg (som jag gör minst en gång om dagen :)) och hittade detta smaskiga recept, supergott och framförallt enkelt, tack för att du delar med dig!!
Antar att du får en miljard tips mot foglossningsbesvär men här kommer ett jag tyckte hjälpte, förr rekomenderade barnmorskorna det men de gör det inte längre, minst 400 mg magnesium, jag åt Ledins 250 mg gånger 2 st till natten. Många har blirvit hjälpta av det. Annars så lycka till med akupunktur och er fortsätta graviditet, du verkar vara en härlig tjej!! kram från e kulla

Birgitta sa...

Jonna! Måste säga att det ser jättegott ut, trots att jag inte äter fisk!
Kram

Anonym sa...

Exakt fina Maggan1, en kokbok hade gjort succé. Skönt att fler inser detta, hehehe

Kram
/Madeleine