lördag 10 april 2010

längtar bastu

Så har jag precis tvingat mig till att duscha igen.
Fy och bu.
Gillar inte.
Har väldigt svårt för dusch just nu. Vill inte. Både kropp och själ spjärnar så väldigt mycket emot.
Men duscha det måste man ju. Någon gång. Och gärna om igen. Ett livslångt tvång är vad det är jag är mitt inne i.
Jag tar mig en dusch helst så sällan som möjligt. Tvättar mig delvis såklart med mycket jämna mellanrum så smutsig är jag inte. Men det är just det här med att duscha helt, från topp till tå, som får hela mig att rysa. Av obehag.
Blä.
Kanske egentligen inte själva att stå eller sitta där och få varmt vatten över sig, det är ju faktiskt rätt härligt, men att första gången ta emot strålarna med överkroppen, huvudet, det är allt annat än kul. För att inte tala om hur det känns att sen kliva ut ur det varma härliga. Pest är det. Kallt och bara pest. Finns inte en så skön duschtur just nu att jag tycker det är värt våndan att kliva ut blöt i ett kallt badrum. Inte en chans.
Men ändå gör jag det. Måste göra det.
Och har precis gjort det igen.
Fast jag gillar det fortfarande inte. Det är visserligen rätt gott att kliva ner ren i sängen vilket plötsligt och helt osökt får mig att tänka på dessa morgonduschare. Vad är det för fel på folk? Ha ha.
Nej jag förstår faktiskt inte.
Kanske är jag extremt känslig just nu efter kalla vintern, kan inte minnas att jag tidigare (även om jag aldrig morgonduschat) har tyckt det är sååå jobbigt att tvingas ta en heldusch men det tar alltså så fruktansvärt mycket emot. Börjar redan nu tänka på övermorgon då det egentligen är dags igen. Fy fan.
Men först ska jag sova. Ren och fräsch ska jag lägga mig i sköna sängen och vakna till en underbar dag imorgon utan dusch. Bra så.

12 kommentarer:

Gråa musen sa...

Jisses. Nä det där begriper jag inte???? En av de få fördelar det för med sig att inte ha eget hus är ju att man kan slösa med varmvattnet.(Jag vet man blir miljöbov) Jag sätter på duschen en stund innan så hela duschrummet fylls av härlig varm ånga sen kan jag stå i den varma härliga duschen hur länge som helst. Sen när man ska torka sig så är ju fortfarande rummet fyllt av varm ånga. Hur kan du få det till att bli kallt??? Man måste ju givetvis torka sig ordentligt innan man går ut annars kanske man fryser en stund. Men... Nä jag är nog totalt puckad för det där begriper jag inte. Enda varma stället i hela huset när det var som kallast å jävligast i vintras var ju i duschen!!!! Sorry söta, söta Jonna men det inlägget begriper jag inte ett jota av. Kram i allafall

Jenny E sa...

Morgonduschare är kanske lätt-varma när de sover och känner sigh ofräscha annars (som jag) och så morgontrötta så att de behöver duscha för att vakna till (som jag). Fast när jag tränat duschar jag på kvällen och att lägga sig nyduschad är ljuvligt, det håller jag med om!

Anonym sa...

Trodde jag var ensam om att inte älska att duscha! Men tyvärr måste jag göra det på morgonen eftersom mitt dumma hår blir galet om jag gör det på kvällen!
Så sällan som möjligt är mitt motto också.

Håller alla tummar jag har för er och den lilla i magen!

Stora kramar Tess W

Helene sa...

Jag förstår mig inte på kvällsduschare... ;-) Då vaknar man ju smutsig i stället och måste duscha en gång till på morgonen. :-))

Anonym sa...

Finns inget så skönt som en morgondusch, du får vänja dig.Efter alla år i Sverige. Nu kan du ju sitta på en stol och njuta av att bli ren..Man blir alrig riktigt ren av att av att tvätta sig "delvis" . Har du fobi mot dusch finns ju badkar i många lägenheter och bastu finns ju sällan. Bastu kan du ta sen som komplement. det gör mina finska vänner.

Fröken Ellinor sa...

Jag tycker det är jobbigt att duscha nu när jag är gravid, har alltid varit en flitig duschare tidigare, men nu blir det varmt och man ska smörja in sig och man är inte så rörlig.

Men ändå så står jag där morgon och kväll... ;)Allt för konsten typ.

Anonym sa...

Är kvälls/nattduschare!:-)
Sen kanske det låga blodtrycket du har bidrar till känslan av visst obehag att duscha at all! Men hallååå vi lever i Sverige 2010 där allting ska vara kliniskt rent hela tiden. Bättre lite skit i hörnen än ett rent h-vete, hehe..
Ingen har dött av att hoppa över några duschar! Är man ren på insidan så...:))))

Hoppas ni får en underbar fortsättning på Söndagen!

Kramar
/Madeleine

Anna-K sa...

Nej jag förstår inte alls de som vill duscha på kvällen.Morgonduschen är en utav de härligaste stunderna på dagen, men man är ju olika o få vara det.

Malin H sa...

Hej Jonna!! Tänk... det kunde ha varit jag som skrev ditt duschinlägg! Känner precis likadant som du inför duschen. Suck! Det är skitjobbigt att tänka sig att duscha och den kalla känslan efter får en att lätt skjuta upp det! Men, måste måste man ju så vi får kämpa på tillsammans!! Kramar på dig! //Malin

Anonym sa...

Jag gillar inte heller att duscha, framför allt inte ”från topp”. Jag klarar bara inte att få vatten rinnande rakt ner över huvud och ansikte, känns som jag kvävs. Visst, med handdusch där jag kan ta resten av kroppen är väl ok. Sen tar jag håret och ansiktet separat utan strilande strålar. Jag badar mycket hellre i badkaret. Men har man inget badkar utan bara dusch så förstår jag helt och fullt oviljan, trots att man måste ibland. Heltvätt utan dusch går alldeles utmärkt, det är faktiskt inget konstigt med det, det gick alldeles utmärkt förr när det inte fanns vare sig dusch eller badkar utan en ”balja på köksgolvet” har jag fått berättat för mig från förr och då går det lika bra nu för tiden. Att bada (duscha) på kvällen och sen lägga sig i sin rena säng är ju underbart. Någon skrev att man inte kunde duscha på kvällen för då var man smutsig på morgonen och fick duscha igen. Det uttalandet fattar inte jag. Jag undrar hur man kan vakna smutsig efter att nybadad (duschad) ha lagt sig att sova i sin säng. Är inte sängen och sängkläderna rena, eller? Under vinterhalvåret är det dessutom betydligt bättre att duscha på kvällen så att kroppen är absolut torr innan man går ut i vinterkylan. För hudens bästa!
Så gör som du brukar Jonna! Lägg dig ren och fräsch på kvällen i din sköna, rena säng och vakna till en ny underbar dag. Det funkar alldeles utmärkt! Kram från Maggan1

Anonym sa...

Du sätter ord på de tankar jag tänkt VARENDA dag i mitt snart 29-åriga liv!!! VARJE DAG tänker jag så, jag tycker det är det tråkigaste som finns att duscha... FY FAN!

Och vad härligt att läsa det du skriver! Jag trodde jag var ensam!

Anonym sa...

HAHA..Härligt, jag är inte ensam!!

K2