tisdag 6 januari 2009

gottaste bullen


Middag -Minilimpa alt. megabulle med touch av medelhav

*Gör en köttbullssmet av valfri färs (lamm el nöt t ex.)
*Ta en skiva rökt skinka, smeta på creme av soltorkad tomat och smula fetaost över.
*Rulla till en rulle
*Ta hälften av smeten och jobba ihop den till fin massa. Platta ut lite och lägg rullen i mitten. Slut tätt och gör till en minilimpa (se bild).
*Placera i glasform, häll vatten i botten, ca 1 cm. Salta och pppra lite till.
*Häll lite crema di balsamico (som är så gott till nästan allt!) på limpan i önskad form.
*Stoppa in i ugnen och ca 30 minuter senare (beror på storleken) är den klart att avnjutas!!!

Vattnet, som gör att limpan håller sig saftig, blir sen till en god sky som kan användas som bas till en sås eller hällas på som den är. Om man vill.

Marcus ville ha en mer basic limpa så han hackade lök och blandade i smeten tillsammans med rosmarin. Blev väldigt gott det också!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Alltid bra med förslag på nya maträtter så att det inte bara blir det gamla vanliga! Ska nog prova en sån här bulle imorgon kväll! Kram på dig och Mini

V(EG)ANLIG MAT sa...

tjusigt! tallriksmodellen och allt :)

Anonym sa...

Får kanske försöka mig på en vegovariant av detta nån gång..
Hur går det att ligga ner så mycket? Blir du inte alldeles konstig i huvet och får liggsår och sånt? Nä,tydligen inte. =) Du verkar klara dig bra.
En annan sak jag undrar över. När tänker Marcus logga in på myspace..?

Anonym sa...

Min middag: Rabarberpaj och arraksboll. Och sen undrar jag varför inte min bantning ger resultat... ;-)

Anonym sa...

ser gott ut! :D