söndag 11 januari 2009

värk och väskor

Sitter och väntar ut mensvärken som sträcker sig från naveln och ner mot fotknölarna. Mensvärk är aldrig roligt och riktigt oroligt kan det bli när den dyker upp i en graviditet. Samtidigt som det kan, som i princip allt annat också vara HELT normalt. Har tagit värkisar och hoppas på deras barmhärtiga värkan nu.

Jag testade nya fina väskan och den räcker nog ändå. Skippar morgonrocken som någon annan får ta med sig till mig vid behov och Marcus får ha med sitt i en egen och Mini likaså (åh tänk en liten Mini-väska!). Jag planerar helt ohämmat att vara kvar ett bra tag på BB om allt går bra. Ingen snabbvisit här inte. Minst 5 dagar, gärna en hel vecka om jag får. Minns efter cerklage-operationen hur ont jag hade och hur måttligt mobil jag var och blev då kvar i 4 dagar. Efter detta snitt ska jag ju förhoppningsvis ha en liten efterlängtad bebis hos mig också och bara den chocken och allt därikring kommer antagligen behöva bearbetas under några dygn.
Vi får se. Glad är jag i alla fall att väskan stannar.

Imorgon är det måndag och jag längtar dit.

God natt.

Kram.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade också en hel del menssmärtor i slutet av min graviditet, inte så roligt :(

Sov så gott!

Emma sa...

På tal om väskor....

Det finns ju söta mini-kånken i massa roliga färger, perfekt att ha till mini både nu och sen när h*n vill packa sin egna ryggsäck!!!

Anonym sa...

Vi var kvar i ca en vecka efter snittet. Jag tyckte det gjorde så hemskt ont, så vi var kvar tills dess att jag kunde gå upp och röra mig relativt obehindrat. Jag födde också i Norrköping, så jag har lite koll på hur det är där. Vi hade en underbar barnmorska, Ulla, som lät mig få upp Lo på bröstet direkt när de plockat ut henne. Sen låg hon där medan jag blev ihopsydd. Hon försvann bara nån minut för att vägas/mätas. Jag har hört att de inte alltid gör så, att de ibland tar barnet så man får ligga själv på uppvaket, men det slapp vi som tur var. :)

Hoppas allt går bra för er!

Mummel sa...

Stanna! Vägra åka hem!

Det gjorde jag. Jag talade om att jag inte tänkte åka hem förrän jag visste att allt var ok, förrän alla prover var tagna på bebisen, förrän mjölken runnit till, förrän amningen kommit igång...

Jag var inte populär. Men vem bryr sej i det läget, när det viktiga är att allt är så upplagt för välmående bebis som möjligt?

För så är det ju. Både mamma och barn ska må bra. Att komma hem blir, hur underbartljuvligtfantastiskt det än är, ett trauma!

Ett litet litet tips till: se till att ni får vara så mycket ifred som möjligt till att börja med. Släpp inte in alla gratulanter förrän ni landat i en vardag, förrän ni börjat lära känna varandra, mamma, pappa och nya lilla människan - folk får helt enkelt nöja sej med bilder de första tre, fyra veckorna!

Gunilla sa...

En ny vecka och en ny kram till er...

Anonym sa...

Jag har följt dig länge nu och helt och hållet fastnat i din graviditet,det är nästan så man håller andan ibland innan man läser dagens inlägg och ser att allt är bra! Jag önskar lycka till av hela mitt hjärta och att 5februari blir den bästa i ditt liv!
Många Kramar Linda

Theannapanna sa...

Ligg kvar där o ha det lugnt du tills du tycker Mini är redo att upptäcka världen!
Ni kommer säkert bli uppvaktade när ni kommer hem :-)

Skicka bara ett mobilt inlägg med foto på underverket så vi nyfikna själar få lite ro ;-)

Nej - te nu ALLT i er egen takt!!!

Anonym sa...

Tänk att det inte är så långt kvar nu!! Ja, det kanske känns som eoner av tid, själv tyckte jag varje dag var en dag för mycket, men jag gissar att de sista veckorna kommer swischa förbi snabbare än du anar. Sen är det amma, vräka i sig mat och inte få sova (ännu mindre sömn....)som gäller en tid. Men dom är ju så GOSSIGA de små liven. Lille Lucas är nu 4 veckor och grymtar i sin säng, måste gå och plocka upp honom.

Kram Ia

Anonym sa...

Om du känner av så där kraftig "mensvärk" så tycker jag att du för säkerhets skull ska kontakta sjukhuset om den fortsätter. Får man sådan värk i slutet av graviditeten så kan det betyda att förlossningen börjar komma igång. Kram!

Anonym sa...

Jag kom inte ur sängen på två dar efter snittet hade skitont! Hört att ju mindre underhudsfett man har desto ondare gör det + att det gör ondare ju längre ner snittet hamnar.
Man måste iaf vara kvar 3 dagar efter snitt så se till att få stanna länge om du vill, rätt skönt...och hur mkt kan och vet man om första bebisen?? Åhhh, tänk att Mini tittar ut snart. Längtar efter att få se en liten bild. Ska hålla både tummar och tår för att allt går smidigt och lätt och superbra! Stor Kram!

Anonym sa...

Hej å hå!
Har suttit och försökt få till en bäbisräknare i min blogg men icke icke. Hur gör man?

lotta sa...

Hej Lilla vän,

Jag råkade ramla in här......och höjer medelåldern med 20 år ha,ha.

jag har läst en del inlägg och blir varm i hjärtat....vilken fantastisk mamma du kommer att bli. Empatisk...längtande och lite tilltuffsad av livet vilket faktiskt många gånger gör oss till bättre människor. Det händer något i oss när vi får längta, och det kommer Ert barn att ha nytta av.

Jag och min man fick en flicka sent i livet......en hett efterlängtad dotter. Om vi inte liksom ni haft tragedier bakom oss...så hade jag inte varit så närvarande som idag För oss finns bara ett prioriteringsområde FAMILJEN. Jag håller alla tummar.

Lotta FD karriär nu MAMMA